OPPIMISYMPÄRISTÖT
Olemme hyvinvoivien oppimisympäristöjen asiantuntija
Osallisuutta ja hyvinvoivia oppimisympäristöjä
Onnistunut suunnittelu pohjautuu tilojen käyttäjien osallisuuteen. On tärkeää kuulla ja ymmärtää käyttäjien tarpeita alusta asti. Pedagogiikka ohjaa oppimisympäristön suunnittelua. Kun tehdään muutoksia, on kokonaisuuden osia hyvä miettiä samanaikaisesti: miten kaikki toiminta tiloissa tapahtuu, miten muutokset vaikuttavat lukujärjestykseen. Muutoksia on hyvä harjoitella jo ennen kuin tilat otetaan käyttöön. Parhaimmillaan pedagogiikka, käyttäjät ja tilat ovat samassa linjassa.
Koulusuunnittelun suurimpia haasteita ovat:
- Käyttäjät ja tilaajat eivät ole tyytyväisiä lopullisiin ratkaisuihin
- Liian nopeat aikataulut: ei jää aikaa pohdinnalle
- Harvoin mukana käyttäjien osallisuus
- Opettajakuntaa ei sitouteta riittävästi
- Pedagoginen suunnitelma tulisi huomioida paremmin
- Yhteiskehittäminen eri tahojen (sivistystoimi, tilakeskus, rakennuttaja) kanssa alkuvaiheessa vähäistä
Ratkaisumme on CDM Involver osallisuusratkaisu:
- Tietoa suunnitteluryhmälle käyttäjien toiveista
- Mahdollisuus yhteiskehittämiseen jo alkuvaiheessa
- Tietoa johtajalle pedagogisen suunnitelman jalkautukseen
- Käyttäjät sitoutuvat muutokseen
“CDM Involverin tulosten pohjalta lähti liikkeelle koko suunnitteluprosessi. Tulokset osoittivat selkeästi mitä virikkeitä, minkälaisia tiloja, värimaailmoja ja oppimistiloja halutaan. Tulosten pohjalta toteutettiin kattava muutostyö koulun tiloissa. CDM Involver on ykköstoteutus Suomessa.”
Anne OnnelaJohtava rehtori - Lapin yliopiston harjoittelukoulu
”Yhteistyö CDM:n kanssa sujui hienosti. CDM oli aktiivinen ja inspiroiva yhteistyökumppani. Erilaisten vierailujen ja tapaamisten aikana saatiin koostettua yhteinen näkemys koulun kalustuksesta. CDM huomioi kivalla tavalla opettajien ja oppilaiden toiveet ja suunnitelmat.”
Katja Smedsrehtori - Koskenkylän koulu
Previous
Next